5. udgave med ændringer vedtaget maj 2005.
LOVE OG VEDTÆGTER FOR RINGSTED-RATS, RIF’s BASKETBALL AFDELING
Afdelingens navn er Ringsted RATS
Ringsted Idrætsforenings Basketballafdeling: Afdelingen er en underafdeling af Ringsted Idrætsforening (RIF), og afdelingens medlemmer er underlagt fællesvedtægter for RIF, samt love og bestemmelser i DBBF.
Afdelingen er etableret juli 1995.
§2. Formål
Afdelingens formål er, at dyrke basketball og fremme interessen for
dette spil.
§3. Optagelse af medlemmer
Som medlemmer, aktive eller passive, kan optages enhver person,
som søger optagelse hos afdelingens bestyrelse og denne
godkender optagelsen. Personer, der er i restance til foreninger
under DIF eller DGI, kan ikke optages, før forholdet til den
pågældende forening er bragt i orden.
Ved aktive medlemmer forstås sådanne, som betaler aktiv
kontingent. Ved passive medlemmer forstås sådanne, der uden at
have krav på at dyrke idræt i afdelingen mod et årligt kontingent
ønsker at være tilknyttet afdelingen.
§4. Udmeldelse
Udmeldelse af afdelingen skal ske skriftligt til bestyrelsen med
mindst én måneds varsel til den 1. i en måned.
§5. Almindelige pligter
Medlemmerne er underkastet afdelingens love, samt de af
afdelingens bestyrelse fastsatte bestemmelser og regelmenter.
§6. Kontingent
Det årlige kontingent fastsættes på den ordinære
generalforsamling.
§7. Karantæne og eksklusion
Medlemskab kan bringes til ophør ved eksklusion, når et medlem
overtræder afdelingens love.
Et medlem kan under særlige omstændigheder ekskluderes for
kortere tid – karantæne – ved overtrædelse af afdelingens love.
Afgørelsen om eksklusion eller karantæne kræver enstemmig
beslutning af bestyrelsen. Er medlemmet samtidig medlem af
bestyrelsen, kræves der ved bestyrelsens afstemning dog kun
enstemmighed bortset fra den pågældendes egen stemme.
Medlemmet har herefter ret til appel på førstkommende
generalforsamling, hvor endelig afgørelse træffes med simpel
majoritet. Det pågældende medlem har ret til at være tilstede under
sagens behandling på generalforsamlingen.
§8. Afdelingens ledelse
Til at lede afdelingen vælges en bestyrelse bestående af minimum
4, maksimum 7 medlemmer (formand, kasserer, samt fra 2 til 5
menige bestyrelsesmedlemmer). Valgbare til bestyrelsen er
enhver, der kan gå ind for foreningens formål, og som er fyldt 16
år. Unge under 16 år har indflydelse i kraft af deres aktive forældre.
Valgperioden for bestyrelsesmedlemmer er 2 år, således at
formand og halvdelen af de menige medlemmer er på valg i lige år
og kasserer og resten af de menige medlemmer er på valg i ulige
år. Bortset fra formanden, der vælges på generalforsamlingen,
konstituerer bestyrelsen sig selv.
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til varetagelse af særlige
opgaver, udvalgene arbejder under ansvar overfor bestyrelsen.
Bestyrelsesmøder afholdes, når formanden eller to bestyrelsesmedlemmer
måtte ønske det, og mindst fire gange årligt.
Mødet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af bestyrelsens
medlemmer, heriblandt formanden eller næstformanden er til
stede. Der skal udfærdiges referat af bestyrelsesmøder og
generalforsamling.
§9. Hæftelsesparagraf
Afdelingen tegnes ved underskrift af formanden, næstformanden
eller kassereren, dog ved køb, salg eller pantsætning af fast
ejendom samt ved optagelse af lån, af den samlede bestyrelse.
§10. Regnskabet
Klubbens regnskabsår følger af praktisk hensyn det almindelige
kalenderår, altså tiden fra tiden 1. januar til 31. december.
Regnskabet skal revideres kritisk og talmæssigt af afdelingens
revisor, der vælges på generalforsamlingen for 1 år.
Herudover vælges revisorsuppleant for 1 år. Kassereren skal på
forlangende udlevere afdelingens regnskabsmateriale (bøger,
diskette, bilag mv.) til revisoren samt forevise den kontante
kassebeholdning til formanden og revisoren.
§11. Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen, der er afdelingens højeste myndighed,
afholdes én gang årligt inden 31. Maj. Generalforsamlingen
indkaldes med mindst 14 dages varsel.
Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, må være
formanden i hænde senest 8 dage før generalforsamlingens
afholdelse.
Adgang til generalforsamlingen har alle interesserede.
Stemmeret har alle fremmødte medlemmer, der er fyldt 16 år, og
som ikke er i restance.
Dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Bestyrelsen aflægger beretning
3. Kassereren fremlægger det reviderede regnskab til
godkendelse, samt budget for det kommende år
4. Fastsættelse af kontingent for det kommende år
5. Behandling af indkomne forslag
6. Valg af bestyrelse samt revisorer
7. Eventuelt
Dirigenten må ikke være medlem af bestyrelsen og afgør alle
spørgsmål angående behandlings- og afstemningsmåde.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig ved det fremmødte
antal. Beslutning tages ved simpel stemmeflerhed, dog er
beslutning om lovændring samt om afdelingens ophævelse kun
gyldig, når ¾ af de stemmeafgivende medlemmer stemmer herfor.
Ændringer af love skal forelægges hovedafdelingens
generalforsamling til godkendelse.
I tilfælde af stemmelighed bortfalder forslaget, undtagen ved
personvalg, hvor der i sådanne tilfælde foretages omvalg.
åned
§12. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes på samme måde og
med samme varsel, som angivet for den ordinære
generalforsamling.
Den ekstraordinære generalforsamling kan afholdes, når
bestyrelsen finder det påkrævet, og skal afholdes, når 25% af de
stemmeberettigede medlemmer af afdelingen fremsætter motiveret
skriftlig begæring herom. Begæring skal, for at betragtes som
gyldigt fremsat, indsendes i originaleksemplar til afdelingens
formand, og den skal indeholde oplysninger om underskrivernes
medlemsnumre, samt angive de punkter, der ønskes behandlet på
generalforsamlingen.
Under hensyn til de fremsatte ønsker, fremsætter bestyrelsen den
for den ekstraordinære generalforsamling gældende dagsorden,
der kan suppleres med de punkter bestyrelsen finder påkrævet.
Kun de på dagsordnen anførte sager kan behandles.
Ekstraordinære generalforsamling skal afholdes senest en m
efter, at begæring herom er fremsat.
§13. Ansvar over for tredjemand
Afdelingens medlemmer, udvalg og bestyrelse hæfter ikke
personligt for de af afdelingen indgåede forpligtelser, for hvilke
afdelingen alene hæfter med den til enhver tid eksisterende
formue.
§14. Afdelingens opløsning eller sammenslutning
Opløsning eller sammenslutning med en anden afdeling eller
forening kan kun ske efter vedtagelse på to med 14 dages
mellemrum afholdte generalforsamlinger, såfremt på begge disse
mindst ¾ af de afgivne stemmer er herfor.
Ved eventuel opløsning tager generalforsamlingen beslutning om
anvendelse af afdelingens midler og ejendele, der i alle tilfælde
skal anvendes til idrættens fremme i Ringsted.